Marknadsföring

2897-marknadsf_ring

Marknadsföring a och o

För en lyckad forskningskommunikationsaktivitet är marknadsföringen förstås avgörande.

De vanligaste sätten är:

  • Affischer
  • Flyers
  • Mediebearbetning (pressmeddelande, pressinbjudan, samarrangemang m.m.)
  • Annonser
  • Kalendarieinformation
  • Sociala medier (ex. Facebook och twitter)
  • Andras och egna nyhetsbrev, webbplatser och publikationer

Det kan vara effektivt att planera och marknadsföra en serie forskningskommunikationsaktiviteter samtidigt. Erbjud gärna intresserade att lämna sin e-post för att få information om kommande aktiviteter.

Planera marknadsföringen i god tid. Ha klart programmet tidigt och stäm av så att inte andra arrangemang konkurrerar om samma målgrupper samtidigt.

Glöm inte att marknadsföra aktiviteten på plats med stora affischer, ballonger, färgade band eller dylikt som visar att “här” händer det något.

Haka gärna på aktuella nyheter och koppla “buzzwords” till det aktuella ämnet/forskningen för att öka intresset för arrangemanget.

Kartlägg vilka medier, journalister och målgrupper som nappar på de olika marknadsföringsaktiviteterna. På så sätt kan marknadsföringen förbättras till nästa gång.

Lycka till!


Lägg till en kommentar